Tuesday, June 30, 2009

::realiti kehidupan::


eloo..mownin
ari tok tek hurm...masuk opis cam besa.....tggu gate buka n punch in mehah......(tension aie...ari2 lmbat)...ari tok sambung g rutin kt lam opis ...(boringgggggggg....) tp apa bleh buat..dah ya keja dimanahkan...huhu
na di jadikan 'story'.......aku baca blog kawan aku pagi tek n nya buka lah sikit isu pasal rakyat yang selalu diimpikan oleh malaysia iaituberbudi bahasa, bertolak ansur n so on.....aku pun setuju gak apa dia suarakan
dalam blog dia....mana x nya...aku pun ada pengalaman yang bleh aku kata sebagai pengalaman yang menyakitkan...mana taknnya....peristiwa tu blaku taun lepas...aku dalam perjalanan nak balik umah lepas format laptop n tgk wayang dgn kengkawan....alih2 aku kena rompak oleh sorg budak (aku rasa budak tu masih skolah)...budak tu tetiba serang aku dari blakang nak ambik barang yang aku embak time ya...(hp n laptop)..aper lagi...gaduh lah aku dengan budak tu...FYI....body budak tu lebih besar dari badan aku sendiri...gaduh sakan lah aku ngn biak ya..heheheh...man yang lain a.k.a pedestrian yang lalu kt area aku gaduh ya banyak yang tolong......(tlong tengok jer) bukan nya ada inisiatif nak tolong........at the end of da fight......budak tu x dapt apa2 dan diam cuma dapat kesan lebam jer dari aku....(aku pun sama lebam gak)(masuk kuliah terus kena gelar panda bear sbb lebam kt mata...hehehe) pas gaduh tu, aku g lah tanya bebudak yang ada dekat situ...n soklan panas kuar.....dan berbunyi begini " napa x tolong aku tadi" n dat kid respond 2 me with jawapan yang pelik...iaitu "saya bukan org dr bandar ni"....lepas aku dgr jwpn dia..rasa nak bagi jer kt dia satu penumbuk kt muka.....salah ker dia tolong....tu pun nak takut.....ish.......simple n x berperikemanusiaan tul jwapan dia.....
tp x kesah lah, yang penting aku sl
amat...huhu...lepas pristiwa tu aku sentiasa bawak apa2 jer brg 2 protect myself...so seperti yang nabil slalu cakap " LU PIKIR LAH SENDIRI"
walau apa pun.......kita kena sedar gak yang idup ni penuh dengan cabaran dan dugaan....so we hav 2 prepare our self untuk sebarang kemungkinan.......
sbg meyokong tag line malaysia yang baru...iaitu "ONE MALAYSIA"...kita sbagai rakyat malaysia yang dilihat pada mata dunia sebagai bangsa berbudi bahasa dan sopan santun....maka, kita seharusnya mampu melakukan sedikit perubahan dalam cara pemikiran "inside da box kepada "outside da box" tanpa menepikan aspek keagamaan n kebudayaan yang menjadi keunikan kepada malaysia itu sendiri.....fikir2kan lah.....

1 comment: